Het geregistreerde kassasysteem GKS 2.0 voor uw bedrijf

Bent u klaar voor de nieuwe regels vanaf 1 juli 2025?

Update juni 2025

De overheid heeft eind juni laattijdig gecommuniceerd dat de verplichting voor starters of bestaande horecazaken met minimaal € 25.000 omzet per jaar aan tafels om te werken met de Blackbox 2.0, wordt uitgesteld naar 1 januari 2026.

U heeft wel vanaf de certificatie op korte termijn de mogelijkheid om te starten met de Blackbox 2.0. De verwachting is dat deze goedkoper zal zijn dan de vorige versie, al is er nog geen definitieve prijs bekendgemaakt door de producent. Zij geven aan dat dit voor het einde van de zomer duidelijk zal zijn.

Ook is er nog steeds geen zekerheid over welke extra segmenten de regering zal meenemen in de nieuwe GKS 2.0 en Blackbox 2.0. Met dit uitstel wordt verwacht dat hier in de komende periode meer duidelijkheid over komt.

GKS 2.0

GKS 2.0 Informatie

Tien jaar na de introductie van het geregistreerde kassasysteem (GKS) met blackbox, zet de Belgische Overheid de volgende stap in digitalisering en controle. Vanaf 1 juli 2025 wordt de GKS 2.0 gefaseerd verplicht voor steeds meer horeca en handelszaken. Deze upgrade brengt nieuwe mogelijkheden én verplichtingen met zich mee. Als horeca-uitbater, handelaar of zelfstandige is het cruciaal om voorbereid te zijn.

GKS 2.0

Voor wie wordt de GKS 2.0 verplicht?

Waar de originele GKS enkel verplicht was voor restaurants met een minimale omzet van €25.000 aan tafelbediening en voor cateraars, wordt dit vanaf juli 2025 stelselmatig uitgebreid naar alle handelszaken waar:

  • Producten of diensten ter plaatse worden verkocht, én
  • Cashbetalingen worden aanvaard

Dit betekent dat het de ambitie is van de fiscus om met de GKS 2.0 alles op termijn breder in te zetten. De Overheid bepaalt de invoeringsmomenten per sector, de eerste sectoren die waarschijnlijk volgen:

Afhaal- en bezorgrestaurantsCafésSauna'sKapsalonsMarktkramers en kermisuitbatersKlassieke retail en handelszaken

Wat betekent dit concreet voor u?

  • U heeft een professioneel geregistreerd kassasysteem nodig dat compatibel is met de Blackbox 2.0
  • Uw leverancier van uw bestaande - GKS 1.0 - kassa moet de integratie met de nieuwe Blackbox 2.0 kunnen uitvoeren
  • U heeft minder administratieve last wanneer de Overheid ook de data uitwisselings en rapportage procedure voor BTW controleurs meeneemt in de certificatie van het GKS 2.0 kassasysteem
  • U komt in aanmerking voor een premie op sociale bijdragen én een investeringsaftrek van 15,5% tot mogelijk 20% afhankelijk van de beslissing van de Overheid

Wat verandert er met het GKS 2.0?

De GKS 2.0 is een digitale verbinding tussen uw kassasysteem en de Overheid, waarmee inspecteurs op afstand verkoopgegevens kunnen inzien – zonder dat ze nog fysiek in uw zaak moeten langskomen. Volgens de Overheid bespaart dit u tijd en voorkomt verstoring tijdens de werkuren. Ook de VSC ID-kaart vervalt en een kassabon op papier is niet langer verplicht; u mag deze digitaal (via e-mail) aan uw klant bezorgen.

Enkele technische & conceptuele upgrades van het GKS 2.0 in overzicht:

1

Eén type transactie-auditfile

Vanaf juli 2025 is een gestandaardiseerde transactie-auditfile van toepassing, waardoor wijzigingen sneller geïmplementeerd worden en systemen uniform zijn

2

Nieuwe Fiscale Datamodule FDM

De VAT Signing Card (VSC) en de huidige black box verdwijnen uiteindelijk. De vernieuwde FDM stuurt gegevens direct online door naar de fiscus

3

Digitale kastickets

Digitale kastickets – via e-mail - kunnen uitgereikt worden in plaats van papieren exemplaren, waarbij klanten wel het recht behouden om een papieren ticket op te vragen

4

Breder inzetbaar

Huidige GKS is enkel van toepassing in de horeca maar in de nieuwe Wetgeving werd de sectorale verwijzing geschrapt waardoor de technologie ook inzetbaar is in andere sectoren, zoals bijvoorbeeld kapperszaken en handelszaken

Let op: Heeft uw huidige kassaleverancier geen ondersteuning voor de GKS 2.0 of wilt u uitbreiden met functies zoals een webshop, reservatie systeem, Peppol facturatie, handheld, klantenkaarten of andere praktische verkoop & beheer tools? Dan is dit hét moment om een nieuw systeem te overwegen.

Tijdslijn verplichtingen GKS 2.0

Vanaf 1 juli 2025

Nieuwe zaken of nieuwe blackbox-registraties

Uiterlijk 1 januari 2026

Registratie bestaande blackbox tussen 2014 – 2017

Uiterlijk 1 januari 2028

Registratie tussen 2018 – 2021

Uiterlijk 1 juli 2028

Registratie tussen 2022 – juni 2025

Waar bestelt u een betrouwbare GKS 2.0?

De GKS 2.0 zal beschikbaar zijn via erkende kassasysteemleveranciers vanaf 1 juli 2025. Kies een leverancier die:

  • ✓ Eigen kassasoftware ontwikkelt
  • ✓ Gekoppelde verkoop & beheer modules en relevante betaalintegraties biedt
  • ✓ Met uw zaak meegroeit
  • ✓ Opleiding en uitgebreide ondersteuning biedt

Zo haalt u het maximum uit uw investering – minder kosten, meer verkoop!

Mijn leverancier of boekhouder spreekt over het delen van data uit mijn kassa. Wat moet ik daarvan denken?

Dat uw leverancier of boekhouder het thema aankaart, is op zich al een alarmsignaal. In de wereld van vandaag zijn de geruchten jammer genoeg de waarheid geworden: sociale media, zoekmachines zoals Google, berichtenapps zoals WhatsApp, maar ook bestelplatforms en zelfs leveranciers verzamelen én verkopen massaal data — ook die van u.

Neem bijvoorbeeld de handelaars die verbonden zijn aan loyaliteitsplatforms zoals Joyn: hun verzamelde verkoopdata wordt niet enkel gebruikt door het platform zelf, maar ook gedeeld met nieuwe bedrijven, banken en grote spelers die daar flink voor betalen. Zonder dat klanten of ondernemers daar écht weet van hebben.

Even een doordenker: wat zou uw klant ervan vinden als hij wist dat zijn aankoopgedrag wordt meegewogen bij het al dan niet toekennen van een lening of hypotheek? Niet bepaald een recept voor vertrouwen, toch?

U heeft een keuze.

U beslist zelf of u de waardevolle data die u met veel moeite verzamelt, beschermt en enkel voor uzelf benut — of dat u deze zomaar weggeeft aan partners die ze doorverkopen aan partijen die het minder goed met u of uw klanten menen.

Wanneer een kassaleverancier, boekhouder of platform u automatische data-uitwisseling aanbiedt, weet dan één ding: zij profiteren daar meestal veel meer van dan u.

Wie zijn data slim beschermt, vergroot niet alleen zijn winst, maar ook het vertrouwen van zijn klanten én de waarde van zijn onderneming op lange termijn.

Blijf de échte baas over uw eigen data.

Wilt u als trotse horeca- of foodshop ondernemer controle houden over uw klantengegevens en uw bedrijfswaarde duurzaam verhogen?

Werk dan samen met een onafhankelijke kassa-specialist die zwart op wit garandeert dat uw data veilig blijft — en dat al meer dan 15 jaar doet, met hart voor horeca en lokale handel.

Interesse? Dit zijn uw volgende stappen:

1

Vraag nu 3 vrijblijvende offertes voor een modern, geregistreerd GKS 2.0 kassasysteem

2

Download het informatiedossier en bespreek het met uw boekhouder

3

Bestel direct bij een gespecialiseerde leverancier of maak een afspraak voor meer informatie